yohiolove

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

De vanligaste Lolitastilarna - för dig som vill veta mer om Lolita ^^

Av Blaze The CatDoll - 27 juni 2013 20:24

I den japanska lolitakulturen betyder ordet lolita gullig, ungdomlighet och oskuldsfullhet. Denjapanska stilen är mer docksöt, i samklang med japanernas passion för det söta(kawaii). Till stilen används väldigt ofta rosetter och söta klackar. Till den söta stilen använder de oftast mycket rosa och pasteller i kläderna. De brukar färga sitt hår i olika fäger och många gånger sätter de på sig en peruk. De brukar ha himla söta mönster på sina klänningar/kjolar osv. Som t.ex till carneval lolita så använder de karuseller, hästar och mer. ^-^


CLASSIC LOLITA:

Den vanligaste stilen är Classic Lolita.

Classic Lolita är en mer mogen lolitastil som fokuserar på Rococo, Regency och viktorianska stilar. Färger och mönster som används i Classic Lolita kan ses som någonstans mellan Gotic Lolita och Sweet Lolita, den är inte så mörk som Gothic Lolita, men inte lika gullig som Sweet Lolita. Denna look kan ses som en förfinad, mogen lolitastil på grund av dess användning av små, krångliga mönster och mer dämpade färger på tyget (kafferosa, vinröd,brun osv.) och i den övergripande designen. Designen innehållande a-linjer, liksom Empiremidjor används också för att lägga till mer vuxet utseende av den klassiska stilen. Classic Lolita håller sig dock till den klassiska lolita-silhuetten. Skor och accessoarer är mindre nyckfull och mer funktionell. Smycken med komplicerade mönster är också vanligt. Den makeup som används i Classic Lolita är ofta en mer dämpad version av den sötare lolitasminkningen, med en betoning på naturliga färger.

    


Sweet Lolita:

Sweet Lolita, även känd som ama lolita (甘 ロリ på japanska), är mycket påverkad av Rococo stilar samt viktorianska kläder. Smink används vanligen i Sweet Lolita, men också i de flesta andra lolitastilarna. Klänningarna, kjolarna och accessoarerna består av pasteller (babyblå, babyrosa, pastellgul, pastellgrön m.fl.), fruktmönster (körsbär, jordgubbar, äpplen m.fl.), blommönster (rosor, jasmin, lilja, körsbärsblommor m.fl.) spets, rosetter, djurmönster (katter, kaniner, möss m.fl.) och band att betona gulligheten i designen. Populär inspiration i Sweet Lolita är hämtad från godis och klassiska sagor. Smycken speglar ofta detta fantasytema. Hättor, kaninöron och rosetter är populärt som håraccessoarer till Sweet Lolita. Väskor och plånböcker har oftast en prinsessliknande design och är ofta formade som jordgubbar, kronor, hjärtan, och gosedjur. Subgenrar till Sweet Lolita är bland annat Hime Lolita och Country Lolita.

   


Gothic Lolita:

Gothic Lolita, förkortad GL är också en populär lolitastil. Färgshemat går i svartvitt och sammet är en favorit. Gothic Lolita har influenser från dt västerländska goth-modet med kors och mörka färger. Gohtic Lolita är emellertid en mer rar och oskuldsfull stol än det rena goht-stilen. Gothic Lolitas sminkar sig normalt med vitt och ljust puder, ögonsmink och läppstift går i mörka färger eller svart. En subgenre inom Gothic Lolita är Kuro Lolita. Den påminner om GL men Kuro Lolita är svart i allt!

     

(Bilderna är klickbara. Textkälla: Wikipedia, engelsk och svensk version)

Btw, jag har suttit ca två timmar med det här inlägget och sökt information, översatt och renskrivit med egna ord, hittat bilder osv! *Stolt*

 
 
CECILIA

CECILIA

28 juni 2013 15:48

sv: åh, kul att du vill ha en! Jag antar att du vill ha bilder på Yohio på den? ;) Skulle jag kunna få din mejladress? Det blir lättare att prata där om hur du vill ha den osv! Min mejladress är: cecilia.anderssoon@hotmail.com
KRAM!

http://candersson.bloggplatsen.se

 
Samira

Samira

30 juni 2013 14:25

Hej, tack för att du har deltagit i månadens blogg! Kika in för att se vinnaren, kanske var det du? ;)

http://we-break-it.bloggplatsen.se

 
Asuka

Asuka

1 juli 2013 09:44

Tack, det var bra information, alltid kul att veta lite mer, om stilarna. Gillar gothic lolita, men aldrig kommit mig för att köpa :( Så dyrt att beställa på nätet och sånt.

Du skrev i presentationen att du gillar anime, eller hur? Om du är supen på att se några nya serier eller filmer så är det bara att kolla in på min blogg skriver recentioner och rekomentaioner på anime - och manga serier även japanska filmer.

http://manga-life.bloggplatsen.se

Blaze The CatDoll

1 juli 2013 14:23

Jag älskar anime! Jag ska absolut kolla in på din blogg, jag tror jag kommer gilla den! :3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Blaze The CatDoll - 12 juni 2016 16:00

Hej igen! Som rubriken säger:   Jag har laddat upp ännu en PV Making Video på min YouTube kanal. Hoppas nu gillar den!<3       Inget av deta tillhör mig utan till de som äger videon och Royz, deras skivbolag Etc.!   Kramis från Blaz...

Av Blaze The CatDoll - 22 maj 2016 19:00

Hejsan! Jag har precis laddat up min första Video på min YouTube kanal Hoppas ni gillar den!     Det är Royz's Pv Making av "Starry HEAVEN" PS:Jag äger INGET i videon det tillhör sina respektfula ägare som gjort videon och Bandet Royz själv, O...

Av Blaze The CatDoll - 9 maj 2016 20:43

Här har vi då Royz!<3 Det är det bandet jag lyssnar på aldra mest på just nu! Här får ni 3 låtar av Royz. Mest för att ni ska se att de har otroligt många stilar de spelar och för att ni ska höra hur bandet låter utan deras enna bandmedlem som j...

Av Blaze The CatDoll - 9 maj 2016 20:38

Här är en musikvideo från Versailles(Den är en av de äldsta men den är sjukt vacker) Oroa er inte dessa har även Rockigare  still. Det är bara att jag valde denna för den är så vacker!) Skriv gärna i en kommentar här nere om vad ni tyckte. :D ...

Av Blaze The CatDoll - 9 maj 2016 20:20

Här kommer en av Jupiter's senaste låtar: Berätta gärna vad ni tyckte om de i en komentar(Oroa er inte De har mer Rockiga låtar också) ...

Presentation


Hello Hi!!
Jag som driver bloggen kallar mig för Blaze The CatDoll. Jag älskar YOHIO,Jupiter(japanskt band(gillar mest Teru)) är en Dolly(Dolly Style fan.)Jag älskar Japan, Japansk anime, manga och Djur.

Fråga mig

53 besvarade frågor

Translate the blog

Antal besökare sedan bloggen startades ^^

Omröstning

Vilken av YOHIOs låtar hörde ni allra först?(Då menar jag av YOHIOs egna låtar.)
 Heartbreak hotel
 SKYLiMiT
 You're The One
 Whitout Wings
 Var det någon låt av Seremedy

Senaste inläggen

Bästa bloggar

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Pink Arrow, Bow Tie Hearts Blinking, Letter Y

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards